Yoga Stijlen

Namami Yoga geeft verschillende soorten yogalessen. Hatha yoga, Yin Yoga, Trauma Sensitieve lessen & Burn-out lessen. Lees hieronder meer over deze soorten lessen om te kiezen welke het beste bij jou past.

 

Hatha yoga – Saswitha stijl

Saswitha Yoga is een vorm van hatha yoga die uitgaat van de eenheid van lichaam en bewustzijn, waarbij de adem de verbinding vormt. Kenmerkend voor Saswitha Yoga is de manier waarop je de adem gebruikt, als middel om die verbinding in jezelf te ervaren.

Een les Saswitha Yoga bevat een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. De klassieke hatha-yoga-āsana’s voer je eerst dynamisch uit, als voorbereiding op de statische houding. De adem is de dragende kracht van elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling.

Alle bewegingsmogelijkheden van de wervelkolom en gewrichten komen aan bod. In elke oefening zoek je naar het juiste evenwicht tussen ontspanning en kracht. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden.

Daarnaast heeft elke les ontspanningsoefeningen, concentratie en meditatie, waardoor een complete ervaring ontstaat. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.

 

Yin Yoga

Yin yoga is een meditatieve en diepgaande vorm van Yoga die voor iedereen toegankelijk is. Het geeft een diep ontspannen gevoel en helpt om een nieuw bewustzijnsniveau te bereiken, op de yogamat en in jouw dagelijkse leven

Fysiek gezien is Yin yoga gericht op het openen en soepel maken van ons lichaam. Dit doen we door langere tijd in de houdingen te blijven en ons bewustzijn naar binnen te brengen. In samenwerking met onze adem worden dieper liggende spieren, bindweefsel, pezen en gewrichten bereikt die zo soepeler en gezonder worden.

Daarbij worden door de strekking tijdens een yin yoga houding ook de meridianen (energiebanen) die door deze weefsels lopen gestimuleerd. Hierdoor gaat de Chi (levensenergie) vrijer stromen, wat een betere gezondheid en gevoel van heel-zijn geeft.

Yin yoga geeft dus niet alleen een gezonder lijf -van bindweefsel tot organen- het zorgt ook voor een diepere ontspanning, meer bewustzijn van onszelf en een betere verbinding met jezelf.

 

Yoga Nidra

Yoga Nidra wordt ‘de gelukzalige ontspanning’ genoemd waarbij je leert je bewust te ontspannen en spanning los te laten. Het is een soort meditatie die dieper gaat dan slaap en waarbij een half uur gelijk staat aan 4 uur slaap!!

Tijdens elke les beginnen we met een korte meditatie of met oefeningen die helpen wakker te blijven tijdens de YogaNidra. Daarna begint de YogaNidra-sessie zelf.

 

Trauma Sensitieve Yoga

Ook ben ik beschikbaar voor het geven van Trauma sensitieve yoga. Deze vorm van yoga is door David Emerson ontwikkeld in samenwerking met het Trauma Center van het Justice Resource Institute in Brookline Massachusetts. TSY is gericht op het zichzelf langzaam (weer) bewust maken van het lichaam. Het is een hele rustige, uitnodigende en versterkende vorm van (hatha)yoga waarbij niet gecorrigeerd wordt.

Deze vorm van yoga is geschikt voor mensen die werken met het lichaam en bewustwording om welke reden dan ook als niet prettig ervaren, maar het wel graag zouden willen. Het is ook geschikt als aanvulling op therapie die je krijgt om het genezingsproces bij te staan. Maar je mag natuurlijk ook altijd meedoen als je het beangstigend vindt om een gewone yogastudio binnen te wandelen en een reguliere yogales mee te doen.

Voor meer informatie over deze lessen vraag ik je eerst contact op te nemen, deze lessen staan (nog) niet in het reguliere rooster. Bij voldoende aanvraag zal ik deze inplannen. De lessen zullen uit kleine groepen van maximaal 6 personen bestaan, afhankelijk van de vraag en behoeften.

Ook is het mogelijk om mij te vragen op locatie les te geven. Bijvoorbeeld als je een psycholoog bent en TSY wilt aanbieden als aanvulling op de sessies.

Voor meer informatie: neem gerust contact met me op.

 

Burn-out yoga

Tegenwoordig hebben steeds meer mensen last van een burn-out of burn-out verschijnselen. Ikzelf heb een hele zware burn-out gehad en heb een lange weg af moeten leggen om hier goed doorheen te komen. Er zijn veel verschillende dingen die mij geholpen hebben, waaronder meditatie, onderdelen uit de Hatha Yoga en Yin Yoga. Deze onderdelen worden in de Burn-out yoga gecombineerd. De groepen zijn klein waardoor de prikkels zo min mogelijk zijn en er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht.

Voor meer informatie over deze lessen vraag ik je eerst contact op te nemen, deze lessen staan (nog) niet in het reguliere rooster. Bij voldoende aanvraag zal ik deze inplannen. De lessen zullen uit kleine groepen van maximaal 8 personen bestaan, afhankelijk van de vraag en behoeften.

Voor meer informatie: neem gerust contact met me op.